Clicky

آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل

 

 

 

آشنایی با انواع صفحه نمایش موبایل


با پیشرفت علم و تکنولوژی همه کارها بسیار آسان و ساده و سریع پیش می‌رود. صفحه‌ نمایش گوشی‌های هوشمند هم یکی از همان تکنولوژی‌های روز دنیا هستند که باعث راحتی کارها و هم‌چنین سرعت بخشیدن در آنها شده‌اند. افراد زیادی هستند که از این سیستم‌های هوشمند در کارهای خود برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.در زمان گذشته گوشی‌ها بسیار ساده بوده‌اند و تنها از آنها برای پاسخگویی تلفن استفاده می‌شده است.

امروزه گوشی‌های هوشمند کاربردهای فراوانی دارند و بیشتر افراد از این نوع گوشی‌ها استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از صفحه‌نمایش‌ ها هم در این گوشی‌های هوشمند قرار دارند. قطعاً انتخاب موبایل برای هرکسی کار بسیار آسانی نیست و قبل از خرید باید تحقیقاتی انجام دهید تا گوشی خوب و مناسب با هزینه خود پیدا کنید.

آگاهی و اطلاعات شما در مورد انواع صفحه‌نمایش موبایل باعث می‌شود تا دقت بیشتری در انتخاب موبایل داشته باشید. معمولاً صفحه‌ نمایش بزرگ طرفداران خاص خودش را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد انواع صفحه‌نمایش موبایل و مزایا و معایب آنها به‌طور کامل و دقیق توضیح دهیم.

 

 

 

صفحه‌نمایش TFT LCD


TFT مخفف کلمه Thin Film Transistor است. شایع‌ترین و معمول‌ترین نوع صفحه‌ نمایش برای انواع موبایل‌ها و حتی تبلت های امروزی همین TFT LCD است. این نوع صفحه‌ نمایش در قبال صفحه‌نمایش قبل از خود کیفیت بسیار بالا و بهتری را همراه با وضوح‌بالا ایجاد می‌کند. قطعاً این موضوع برای کاربران اهمیت بسیار بالایی دارد.

البته این را هم بدانید که این نوع تکنولوژی نقطه‌ضعف‌هایی هم اعم از محدودیت زاویه دید و خوانایی پایین در زیر نور مستقیم خورشید را هم دارد. توجه داشته باشید که این نوع صفحه‌نمایش‌ها معمولاً انرژی زیادی را هم مصرف می‌کنند و درواقع میانه خیلی خوب و مناسبی با باتری ندارند. این صفحه‌نمایش هم در نمایش رنگ‌های کدر ضعیف عمل می‌کند.

به‌طورکلی به علت هزینه‌های پایین ساخت در گوشی‌های ارزان‌قیمت و رده پایین بیشتر از آن استفاده می‌شود.

 

 

 

 

صفحه‌نمایش IPS LCD


نسخه پیشرفته تر و جدیدتر TFT این نوع صفحه نمایش است. زاویه دید بیشتری هم در صفحه نمایش IPS به نسبت صفحه نمایش TFT وجود دارد. در واقع این زاویه دید به حالتی است که شما می توانید از کناره های گوشی به خوبی محتوای آن را مشاهده کنید. مصرف انرژی هم در آن کمتر است.

توجه داشته باشید که این صفحه‌نمایش قیمت بالاتری دارد و به همین دلیل از آن درگوشی‌هایی با قیمت بالاتر استفاده می‌شود. در حقیقت استفاده از آن در گوشی‌های ارزان‌قیمت به‌صرفه نیست.

جالب است بدانید که این نوع صفحه‌نمایش کاملاً برعکس TFT است و حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم می‌توان از آن استفاده کرد. کیفیت رنگ و تصویر در صفحه‌نمایش IPS بسیار بالا است.

همان‌طور که گفتیم هر صفحه‌نمایشی دارای یکسری مزایا و معایب است. ازجمله معایب این صفحه‌ نمایش می‌توان به عدم توانایی در تولید رنگ مشکی عمیق اشاره کرد. یک لایه برای نور پس‌زمینه در این نوع صفحه‌نمایش‌ها وجود دارد که باعث می‌شود گوشی‌هایی که از این تکنولوژی بهره برده‌اند، ضخامت بیشتری داشته باشند. البته این افزایش ضخامت در مقایسه با دیگر محصولات است. به‌طورکلی هر نوع صفحه‌نمایشی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که نسبت به قیمت آن درگوشی متفاوت به‌کار برده می‌شوند.

 

تاچ آل سی دی سوپر LCD


هیچ‌گونه شکاف و یا حتی فاصله‌ای بین محافظ صفحه‌نمایش بیرونی و سنسور تاچ صفحه در این نوع صفحه‌ نمایش وجود ندارد. به همین علت می‌توان نتیجه گرفت که در این نوع صفحه‌نمایش، گلس به آل سی دی بسیار نزدیک است و در آن انعکاس تصویر خیلی کمتری مشاهده می‌شود. درواقع صفحه‌نمایش Super LCD دارایی مزایای بسیار خوبی مانند مصرف کمتر به همراه دید بهتر و واضح‌تر را در خارج از خانه دارد. این نوع صفحه‌نمایش هم جزء صفحه‌نمایش خوب و مناسب به‌حساب می‌آید.

 

صفحه‌نمایش LTPS LCD


صفحه‌ نمایش LTPS LCD هم دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی است. وضوح تصویر، تراکم پیکسلی بالا، مصرف انرژی کمتر، دمای کاری پایین‌تر نسبت به نسل‌های قبلی آل سی دی و … همگی از ویژگی‌های مثبت این نوع صفحه‌نمایش هستند. توجه داشته باشید که معمولاً در صفحات نمایش LCD برای نمایش تصاویر رنگ‌ها از ماده سیلیکون چسبیده استفاده می‌کنند. زیرا ماده سیلیکون را می‌توان در کنار بردهای الکترونیکی بسیار پیچیده با جریان الکتریکی بالا استفاده کرد.

تولیدکنندگان صفحات نمایش سعی دارند به حرکت سریع الکترون‌ها با استفاده از حجم زیادی از پلی سیلیکون‌های یکنواخت کمک کنند تا درنهایت این نوع نمایشگرها وضوح بیشتر و بهتر به همراه نرخ‌های بروز رسانی سریع‌تری را ارائه دهند. استفاده از این نوع ماده جدید بسیار به‌صرفه بوده است زیرا امکان کاربرد زیر لایه‌های ارزان‌قیمت را فراهم کرد. درنتیجه هزینه تولید این نوع نمایشگرهای LCD هم درنهایت کاهش یافت. این نوع نمایشگرهای دارای نام LTPS LCD هستند که نسبت به نسل قبلی و ابتدایی نمایشگرهای LCD بسیار بهتر و کارآمدتر هستند و ویژگی‌های بسیار خوب و مناسب‌تری هم دارند.

 

صفحه‌نمایش INCEL


این نوع صفحه‌ نمایش با تکنولوژی In-cell-touch دقت بسیار خوب و بالایی دارد. به‌طوری‌که فاصله بین‌صفحه‌ای که لمس می‌شود با آن چیزی که مشاهده می‌شود بسیار کمتر شده است. به‌طورکلی این نوع صفحه‌ نمایش به بهبود عملکرد صفحه‌نمایش در پاسخ به لمس آن کمک می‌کند. زاویه دید بسیار خوب و بالای این نوع صفحه‌نمایش INCELL از ویژگی‌ها و مزایای این صفحه‌نمایش است. که این زاویه دید بیشتر از 160 درجه استو بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند. وضوح تصویر بالا هم از دیگر ویژگی‌های این نوع صفحه‌نمایش‌ها است که اهمیت زیادی در بین طرفداران دارد.

 

PLS LCD


این صفحه‌ نمایش نسبت به دیگر صفحه‌نمایش آل سی دی دارای تفاوت‌هایی است. اگر می‌خواهیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که صفحه‌نمایش PLS روشنایی بسیار بیشتر، مصرف انرژی کمتر به همراه قیمت کمتری را دارد. زاویه دید صد در صد برای این صفحه‌نمایش وجود دارد به این صورت که شما می‌توانید از هر زاویه‌ای محتوای تلفن همراه خود را به خوبی مشاهده کنید. کیفیت بالا در نور خورشید از دیگر ویژگی‌های این صفحه‌نمایش است.


 

 

صفحه‌نمایش METAL


این نوع صفحه‌نمایش از خانواده تکنولوژی TFT است. همان‌طور که از نام این صفحه‌نمایش مشخص است، جنس پشت آن از متال است و از جنس فلزی است که به پشت فلزی معروف است. حتماً برای شما هم سؤال است که چرا از این فلز و متال استفاده می‌شود؟ این دو هم برای استحکام تاچ آل سی دی هستند و هم به‌این‌علت که آل سی دی ضخیم است، آسیبی به پنل بک لایت وارد نشود. اگر بخواهیم ساده بگوییم یک مدل بسیار بهتر و جدیدتر به همراه کیفیت بالاتر مدل تی اف تی است. یک نوع صفحه‌نمایش SUPER METAL هم وجود دارد که از صفحه‌نمایش تی اف تی و متال باکیفیت‌تر است.

 

صفحه‌نمایش رتینا Retina IPS LCD


این نوع صفحه‌ نمایش دارای تراکم پیکسلی بالا است که این موضوع باعث می‌شود تا چشم انسان خیلی دیرتر خسته شود. حتی در این صورت بافاصله دور هم می‌توان صفحه را با وضوح‌بالا مشاهده کرد.

توجه داشته باشید که وضوح و کیفیت تصویر با تعداد پیکسل‌ها رابطه مستقیم دارند. به این صورت که هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشند، وضوح و کیفیت تصویر هم بالاتر می‌رود. کیفیت واقعی و رنگ‌های واقعی این نوع نمایشگرها زمانی برای شما ارزشمندتر می‌شوند که شما بخواهید از آنها در کارهای گرافیکی، چاپ و … استفاده کنید. در این حالت متوجه می‌شوید که رنگ‌ها دقیقاً مانند نمونه واقعی مشخص می‌شوند و این موضوع در کار شما اهمیت دارد. نام رتینا هم به‌عنوان یک علامت و برند تجاری توسط اپل به ثبت رسیده است.

همان‌طور که متوجه شده‌اید صفحه‌نمایش LCD دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آنها مزایا و معایب خاص خودشان رادارند. حتی پس از آل سی دی صفحه‌نمایش دیگری هم در بازار موجود شدند، اما هم چنان به علت برخی از مزایا مانند قیمت این نوع صفحه‌نمایش هنوز هم از آن استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله سعی داریم در مورد انواع صفحه‌نمایش LED صحبت کنیم.

 

صفحه‌نمایش LED چیست؟


آل ای دی به معنی دیود ساطع کننده نور است. درواقع خاصیت این آل ای دی‌ها به این صورت است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به حالت نور از آنها ساطع می‌شود. مصرف انرژی هم در این صفحه نمایشگرها بسیارکم است شفافیت و درخشندگی بالاتری هم نسبت به نمایشگرهای آل سی دی دارند. هزینه ساخت در این نوع صفحه نمایشگرها نسبت به آل سی دی بالاتر است و کیفیت رنگ هم در آل ای دی بسیار بالاتر و بهتر است. در ادامه با انواع صفحه‌نمایش LED آشنا می‌شویم.

 

OLED


در این نوع صفحه‌نمایش هر پیکسل می‌تواند نور موردنیاز را به‌آسانی تأمین کند. یعنی درواقع به حالت همزمان رنگ‌های متفاوتی ایجاد کند. رنگ‌های شفاف‌تری در پنل های این صفحه‌نمایش مشاهده می‌شود و حتی ازلحاظ فنی هم ظاهر بسیار شیک‌تر و جذاب‌تری هم دارد.

پنل های اولد دارای ویژگی‌های بسیار خوبی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تولید نمایشگرهایی منحنی و یا تاشونده اشاره کرد. تنها یک پنل برای نمایشگرهای اولد کافی است و همین موضوع هم باعث می‌شود تا بسیار نازک‌تر از نمایشگرهای LCD باشند. صفحه‌نمایش اولد 2 هم در بازار موجود است که آن‌هم دارای ویژگی‌هایی اعم از بک لایت بودن، است. درواقع هزینه آن‌هم از صفحه‌نمایش اولد ارزان‌تر است. مشخص است که این نوع صفحه‌نمایش نسبت به OLED کیفیت کمتر به همراه ضخامت بیشتری دارد.

 

 

 

 

صفحه‌نمایش AMOLED آمولد

 

شبکه فعالی از پیکسل‌ها توسط این نوع صفحه‌نمایش به وجود می‌آید و دو لایه‌نازک ترانزیستور هم در آن استفاده می‌شود. مصرف انرژی در این نوع صفحه‌نمایش نسبت به دیگر پنل هایی که در مورد آنها صحبت کرده‌ایم، کمتر است و کیفیت بهتری هم دارد. اگر بخواهیم در مورد معایب صفحه‌نمایش آمولد صحبت کنیم، باید بگوییم که در زیر نور مستقیم خورشید خوانایی پایینی دارد.

صفحه‌نمایش سوپر آمولد هم وجود دارد که در این نوع تلاش شده است تا مشکلات و معایب صفحه نمایشگر آمولد برطرف شود. به این صورت که در این نوع صفحه نمایشگر فاصله میان لایه‌ها کمتر شده است تا مشکل میزان روشنایی کم هم برطرف شود. در این نوع پیکسل‌ها خیلی سریع‌تر روشن و خاموش می‌شوند. کنتراست تصویر هم بسیار خوب است. میزان روشنایی و شفافیت رنگ‌ها هم از دیگر ویژگی‌های صفحه نمایشگر Super Amoled است.

 


صفحه نمایشگر داینامیک آمولد

 

صفحه‌نمایش داینامیک آمولد DYNAMIC AMOLED
دقت بسیار بالای رنگ‌های این صفحه‌نمایش تمامی توجه‌ها را به خود جلب کرده است. دقت بالای کنتراست تصویر، دقت بالای تراکم مقیاس‌پذیری و … همگی از ویژگی‌های این نوع صفحه‌نمایش است. در مورد کیفیت بصری هم باید بگوییم که فوق‌العاده عمل کرده است و VDE گواهینامه‌ای کسب کرده است.

 

سخن پایانی
هر نوع صفحه‌نمایشی دارای کیفیت خاصی است. هزینه این صفحه‌نمایش‌ها هم بستگی به کیفیت و ویژگی‌های مثبت آنها دارد. برای خرید گوشی‌های موبایل هم بهتر است به صفحه‌نمایش آنها توجه داشته باشید.

امیدواریم بامطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد انواع صفحه‌نمایش‌ها به‌دست آورده باشید.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش